Homedag 1 t/m 4dag 5 t/m 8dag 9 t/m 13dag 14 t/m 18dag 19 t/m 26

Reisverslag USA 2007

dag 1 t/m 4

Bepakt en bezakt!

Het aftellen is (eindelijk) begonnen! Morgen kunnen we de wel érg natte zomer van Nederland achter ons laten. Onze bleke velletjes kunnen inmiddels wel wat zon gebruiken! De koffers zijn gepakt, onze labrador Mel is naar het dierenpension gebracht, en voor de kat, de post en ons huis wordt gezorgd. Vanmorgen heb ik onszelf al via internet ingecheckt bij KLM en de boardingpassen uitgeprint. Toch wel handig dat dit mogelijk is. Nu hoeven we morgenvroeg alleen nog maar de koffers af te geven bij de balie. Nadat we eerst nog op kraamvisite zijn geweest bij onze buurtjes om hun pasgeboren zoontje Tom te bewonderen, zijn we op weg gegaan naar Hoofddorp. Het was wel druk op de weg maar desondanks hebben we er maar ruim één uur over gedaan om in Hoofddorp te komen. Onze TomTom stuurde ons wel helemaal verkeerd. Op een gegeven moment stonden we aan het eind van een doodlopende weg langs een landingbaan van Schiphol, en TomTom vertelde ons doodleuk dat wij deze gewoon over moesten steken! We hebben besloten dit toch maar niet te doen ;). Wel zijn we even uitgestapt om naar de vele dalende vliegtuigen te kijken. Er stonden wel meer mensen, dus waarschijnlijk is dit een bekende spottersplek. Na een kwartiertje zijn we verder gereden naar het Courtyard by Mariott hotel waar we zullen overnachten. We moeten morgenvroeg rond 5.30 uur aanwezig zijn op Schiphol dus het leek ons wel prettig om in de buurt te overnachten. Nu kunnen we in ieder geval 2 uurtjes langer blijven slapen én onze vakantie begint op deze manier een dag eerder!  We hebben een ruime kamer met heerlijk comfortabele bedden en een mooie grote badkamer. Nu maar hopen dat de opwinding, die zich inmiddels van ons meester heeft gemaakt, ons niet wakker houdt!

Klaar voor vertrek! We gaan op weg

Hotelkamer Courtyard by Mariott Badkamer Courtyard by Mariott

Click for Los Angeles, California Forecast

Dag 1, 12 juli: Vertrek Amsterdam 8.10 uur - aankomst Los Angeles 10.25 uur KL603

Vanochtend werden we om 4.15 luidruchtig gewekt door de zoemer van de wekkerradio. Ondanks de heerlijke bedden hebben Jerry en ik vrij onrustig geslapen. De kinderen hebben gelukkig wel goed geslapen en zijn dan ook meteen klaarwakker. Binnen een half uur zijn we allemaal gewassen en aangekleed. En nu maar hopen dat dit de komende weken elke ochtend zo vlotjes zal gaan! Nadat we uitgecheckt zijn, rijden we naar Total Care Parking waar we de komende weken onze auto kunnen parkeren. Samen met nog een ander gezin worden we in 5 minuten met de shuttle naar Schiphol gebracht. We kunnen meteen onze koffers afgeven en door de douane, waar tot onze grote verbazing helemaal geen rij staat. Dat hebben we wel eens anders gezien! Als we in een winkel samen met de kinderen NintendoDS spelletjes staan te bekijken, horen we dat onze namen omgeroepen worden. We worden verzocht ons te melden bij de luchthaven informatiebalie. Jerry en ik kijken elkaar verbaasd aan en vragen ons af wat er aan de hand zou kunnen zijn. Als we bij de informatiebalie aankomen, krijgen we van de dame achter de balie te horen dat er een berichtje voor ons is van Carin (Pyca) van het AllesAmerika Forum. Zij werkt op Schiphol, en zou vanmorgen bij het aanvangen van haar dienst naar ons uitkijken. Helaas zijn we elkaar misgelopen. Ze wenst ons een hele goede vakantie. Hartstikke leuk! De dame zegt dat ze even voor ons gaat proberen Carin aan de telefoon te krijgen, wat inderdaad ook lukt. We spreken elkaar kort aan de telefoon. Echt heel erg leuk dit! Nadat we uitgewinkeld zijn, besluiten we ergens een hapje te gaan eten. We hebben vanochtend nog niet ontbeten en beginnen inmiddels toch wel trek te krijgen. Als we klaar zijn met eten, kunnen we gaan boarden en ook hier valt het allemaal wel mee met de rijen. We zijn binnen een minuut of 20 door de security. Het vliegtuig vertrekt om 8.40 uur, een half uurtje later dan gepland. We hebben aan boord allemaal een eigen tv-schermpje en vooral de kinderen vermaken zich prima. Ondanks het feit dat de vlucht 10,5 uur duurt, gaat de tijd voor ons gevoel toch redelijk snel voorbij. Onderweg hebben we een prachtig uitzicht op Groenland, en later op Las Vegas. Voordat we het weten zetten we voet op Amerikaanse bodem. Heerlijk om hier weer te zijn!

Ons vliegtuig staat klaar Mooi uitzicht op Groenland Aan entertainment geen gebrek

Nadat we door de douane zijn gegaan en de koffers van de band hebben gehaald, brengt een shuttle van Dollar ons binnen 5 minuutjes naar de verhuurlokatie. Ik heb me in januari ingeschreven als expressmember zodat we nu niet in de rij hoeven te wachten. De man achter de balie biedt ons een upgrade aan naar een Dodge Durango voor maar $10 per dag extra. We houden voet bij stuk en zeggen dat we gewoon voor de Jeep Grand Cherokee gaan. We mogen een auto gaan uitzoeken in rij 7. Als we daar aankomen, staat er ook een mooie Dodge Durango in de rij met nog maar 4000 miles op de teller. Jerry besluit gewoon deze auto te nemen. We mochten tenslotte zelf kiezen. We laden de auto in en rijden naar de uitgang. De medewerker bij de uitgang tekent onze papieren af en we kunnen wegrijden. Je had de smile op Jerry’s gezicht moeten zien hahaha. Het verkeer in LA was erg druk en na 45 minuten komen we aan bij het Best Western Anaheim Inn, waar we de komende 2 nachten zullen verblijven. Ook hier hebben we een prima kamer. We zien dat er naast ons hotel een Denny’s zit en besluiten eerst maar een hapje te gaan eten. We treffen een gezellige Mexicaanse serveerster die honderduit verteld. We krijgen zulke grote porties dat het ons alle vier niet lukt om onze borden leeg te eten!

''Onze' Dodge Durango Amerikaanse porties

Omdat het nog maar 14.00 uur is als we naar buiten lopen, besluiten we een kijkje te gaan nemen bij de Crystal Cathedral. Deze glazen kerk ligt maar op 5 minuten rijden van ons hotel. Vanuit deze kerk worden wekelijks diensten uitgezonden over de hele wereld.  Als we onze auto geparkeerd hebben, lopen we naar de gebouwen. Als eerste komen we bij de 'glazen toren' die prachtig schittert in het zonlicht.

De toren van Crystal Cathedral, Los Angeles Beeltenis van Jezus in glas, Crystal Cathedral

Vanuit het glazen kerkgebouw ernaast horen we muziek. We lopen om het gebouw heen maar bij de ingangen hangen koorden die eventuele bezoekers moeten tegenhouden. We vragen aan een medewerker of we even snel wat foto's mogen nemen, en dat mag. Binnen is een band aan het repeteren en worden opnames gemaakt. We nemen snel wat foto's. We lopen nog even rond in de diverse 'memorial tuinen' en rijden dan weer richting ons hotel.

Plakaat voor Crean Tower Met z'n allen op de foto interieur Crystal Cathedral

Onderweg stoppen we nog even bij een Target, een megagrote supermarkt, om alvast wat inkopen te doen voor de komende weken. We kopen een grote koelbox, wat bestek, bekers en flesjes water. De kinderen zijn nog even het zwembad ingedoken om af te koelen en inmiddels liggen ze lekker te slapen. Op dit moment hoor ik de harde knallen van het Disneyland vuurwerk aan overkant van de weg. Morgen gaan we hier de hele dag vertoeven.

Klik hier voor de foto's

Dag 2, 13 juli: Anaheim, Los Angeles

Jerry was vanmorgen al om 5 uur opgestaan, maar de rest van ons werd pas om 8 uur wakker. De kinderen en ik hebben blijkbaar helemaal geen last van de jetlag. We hebben ons rustig aangekleed en gewassen, en rond 9.15 uur zijn we naar Disneyland gelopen. Ons hotel ligt precies tegenover de ingang van Disneyland dus geen gedoe met parkeren, ideaal! Het is prachtig weer en we verwachten eigenlijk dat het vandaag druk zal zijn in het park. We vertellen de kinderen alvast dat ze zich moeten voorbereiden op lange wachttijden. Tot onze grote verbazing staat er bij de kassa in ieder geval geen rij. We kunnen meteen onze kaartjes kopen. Als we het park inlopen valt het ons op dat dit park wat kleiner aandoet dan Disneyland Parijs en Magic Kindom in Orlando, het ziet er allemaal wat knusser uit. Ook het bekende kasteel is veel kleiner.

De ingang van Disneyland Nostalgische bus in Mainstreet Voor Big Thunder Mountain

We lopen Mainstreet in en gaan bij de 'Bakery' ontbijten. Nadat we onze croissants ophebben, overleggen we welke attracties we vandaag willen doen. We besluiten eerst naar 'Adventureland' te gaan. Als we bij de eerste attractie aankomen, 'Jungle Cruise', kunnen we zo doorlopen. Het is een leuke attractie waarbij je met een boot door de Jungle vaart. Niet echt spectaculair, maar leuk om mee te beginnen. We lopen door naar 'Indiana Jones Adventure' en zien dat de wachttijd maar 10 minuten bedraagt, dat is een meevaller. We stappen in de grote jeeps en genieten van deze geweldige attractie! Deze hebben ze niet in deze vorm bij de andere Disneyparken, dus voor ons is het allemaal nieuw. Ook bij 'Pirates of the Carribean', 'Haunted Mansion' en de mijntreinachtbaan 'Big Thunder Mountain' kunnen we bijna meteen doorlopen. Alleen bij de boomstamattractie 'Splash Mountain' moeten we een half uurtje in de rij, dat is wel te overzien. Het is inmiddels tijd geworden om te lunchen en we besluiten ergens wat te gaan eten. Joshua gaat voor een Cheeseburger en Jerry, Michelle en ik nemen een Chicken Sandwich. Na de lunch lopen we snel door Fantasyland. Hier nemen we alleen de attracties 'Casey Jr.' en 'It's a small world'. De rest is volgens Joshua en Michelle echt te kinderachtig, dus dat slaan we over, evenals 'Mickey's Toontown'. Vervolgens bezoeken we nog de attracties 'Space Mountain', 'Star Tours', 'Innoventions', 'The Matterhorn Bobsleds', 'Autopia' en 'Buzz Lightyear Astro Blasters'. Om 19.00 uur hebben we alle attracties bezocht die we graag wilden doen vandaag. Als we teruglopen naar ons hotel merken we wel dat onze voeten toch wel zeer doen van het vele lopen. We zijn blij dat het vandaag zo rustig was in het park, dat hadden we echt niet verwacht midden juli. Wel was het erg warm, zo'n 30 graden, en dat zijn we niet gewend. Michelle en Joshua duiken nog even het zwembad in en daarna zijn we gaan eten bij Tony Roma's. Het eten smaakte heerlijk, maar helaas hebben we ook nu weer veel laten staan omdat we het gewoon niet allemaal op konden krijgen. De kinderen zijn na het eten vrijwel meteen in slaap gevallen, zo uitgeput waren ze. Ik werk nog even aan de website en daarna gaan Jerry en ik ook ons bed opzoeken. Morgenvroeg vertrekken we naar San Diego.

P.S. Bedankt voor alle leuke reakties die wij kregen per email en in het gastenboek! Wij vinden het erg leuk om ze te lezen.

Click for San Diego, California Forecast

Dag 3, 14 juli: Los Angeles - San Diego, 150 km

Vanmorgen werd Jerry om 6 uur wakker en de rest van ons pas om half 8. Toen Jerry alvast de route in de TomTom wilde zetten voor onze rit naar San Diego, bleek de TomTom helemaal niets meer te doen. Dat was echt balen! We hebben natuurlijk ook kaarten bij ons, maar we vinden het veel relaxter rijden met de TomTom. We besluiten om straks onderweg even te gaan kijken wat een nieuwe kost hier in de VS. Als we de koffers weer ingeladen hebben en uitgecheckt zijn, gaan we op weg naar San Diego. Het is hartstikke druk op de weg en het gaat daarom allemaal wat minder vlot dan we gehoopt hadden. Bij Oceanside gaan we van de snelweg af om wat flesjes water in te slaan en om wat te eten. We zien een grote Walmart en gaan naar binnen om te kijken of ze hier de TomTom One verkopen. In dit filiaal verkopen ze echter alleen heel dure Garmin's. Iets verderop zit ook nog een Best Buy's, en hier hebben ze hem wel. De prijs ligt hier een stuk lager dan in Nederland dus we hoeven er niet lang over na te denken, we kopen de TomTom. Even verderop zit ook nog een broodjeszaak dus we besluiten hier meteen maar te ontbijten. We nemen ieder een heerlijke sub die natuurlijk op zijn Amerikaans belegd wordt. Voorlopig hebben we onze buiken rond gegeten! Bij de Starbucks halen we ook nog een Caramel Frappuchino voor iedereen. De eerste van deze vakantie. Rond het middaguur komen we bij het Best Western Seven Seas aan waar we de komende twee dagen zullen overnachten. We zijn vroeg en we moeten een uurtje wachten voordat onze kamer klaar is. We pakken de zwemspullen van de kinderen zodat ze even kunnen zwemmen in het zwembad. Jerry en ik installeren ons op het terras. Het is hier in San Diego ongeveer 24 graden en we vinden dit een stuk aangenamer dan in Los Angeles. Na een uurtje kunnen we naar onze kamer om onze spullen te installeren. Nadat we ons snel opgefrist hebben, rijden we naar Old Town Market. Vanaf hier vertrekt de Old Town Trolley Bus waarvoor we online kaartjes hebben gekocht. Het is erg druk en het duurt dan ook minstens een half uur voordat we een parkeerplekje voor de auto hebben gevonden. We stappen op de 'hop on, hop off' trolley die langs veel bezienswaardigheden van San Diego rijdt. De eerste stop is bij de Cruise Ship Terminal waar we uitstappen. Het is hier gezellig druk op de kade en we bekijken wat schepen die hier aangemeerd liggen, waaronder een cruiseschip, een oude zeilboot, een marineschip dat dienst doet als museum en nog diverse andere boten. We stappen weer op de Trolley die verder rijdt door de stad. We rijden onder meer langs het Gaslamp Quarter dat bestaat uit restaurants en winkels. We hadden deze wijk eigenlijk graag willen bezoeken maar omdat we vandaag veel later aan de tour zijn begonnen dan gepland, kunnen we niet alles zien. Omdat we heel graag het Del Coronado hotel willen zien, hebben we geen andere keuze dan het Gaslamp Quarter over te slaan. Vanuit de Trolley hebben we in ieder geval toch een glimp kunnen opvangen. Via de prachtige Coronado Brug rijden we naar het Schiereiland Coronado.

Er staan hier prachtige huizen en ook de marinebasis is hier gelegen. We worden vlakbij het Del Coronado hotel afgezet dat beroemd is geworden door de film 'Some Like it Hot' met Marilyn Monroe en Tony Curtis. Het is direkt gelegen aan een prachtig wit zandstrand. Als we rond het hotel lopen, zien we dat er heel veel huwelijken worden gesloten op verschillende lokaties, zelfs op het strand. Heel leuk om te zien! Nadat we alles goed hebben bekeken, stappen we weer op de trolley die ons via het Balboa Park weer terugbrengt naar Old Town Market. Hier lopen we op ons gemak langs de vele Mexicaanse restaurantjes en winkeltjes. Er speelt een Mexicaanse muziekgroep en de sfeer is ontzettend gezellig. We lopen ook nog een stukje door Old Town Historic Park. Dit is de plek waar San Diego is ontstaan, het was de eerste Europese nederzetting van California. Rond 8 uur rijden we terug naar ons hotel.

Een kraampje met kleurrijk aardewerk De kerk bij Old Town
Alleen maar artikelen gemaakt van kentekenplaten De Trolley van San Diego

We besluiten om in het restaurant bij het hotel te gaan eten. Ook hier is het eten weer heerlijk. We worden bediend door een Mexicaan die honderduit babbelt. Hij kent zelfs een aantal Nederlandse woorden die hij ons trots laat horen. Deze heeft hij geleerd van Nederlandse gasten. Het klinkt erg grappig. Als we terugkomen op onze hotelkamer is het inmiddels 22.30 uur. De kinderen badderen nog even en vallen dan vrijwel meteen in slaap. Jammer dat we vandaag niet alles hebben gezien, maar desondanks zijn we het met elkaar eens dat San Diego een prachtige stad is!

Klik hier voor de foto's

Dag 4, 15 juli: Sea World San Diego

Vanmorgen is Jerry om half zeven opgestaan, en de rest om half 8. Omdat het uploaden van de website gisterenavond niet wilde lukken, heb ik vanmorgen de site bijgewerkt. Rond 9 uur zijn we naar Sea World gereden. De lucht was bewolkt, maar de temperatuur voelde goed. Toen we bij  Sea World aankwamen dachten we dat het druk zou worden in het park, maar achteraf bleek dat gelukkig heel erg mee te vallen. We kregen bij de kassa een fikse korting van $ 10 per persoon met onze ANWB-pas. We zijn meteen doorgelopen naar het Shamu Stadium waar de orkashow 'Believe' werd opgevoerd. Ondanks het feit dat de show precies hetzelfde was als die in Sea World Orlando, hebben we ervan genoten. Omdat we nog tijd overhadden voordat de volgende show 'Cirque de la mer' zou beginnen, zijn we eerst nog in de 'Shipwreck Rapids' gegaan. De wachttijd was maar 5 minuten. Dit is een hele leuke wildwaterattractie waarbij je ook écht nat wordt. Langs de route staan ook nog waterkanonnen waar een enorme waterstraal uitkomt, en waarmee mensen op je kunnen richten. Als je pech hebt, kom je echt als een verzopen kat uit de attractie. Vervolgens zijn we doorgelopen naar de 'Cirque de la mer' show, een show met acrobaten en clowns, erg leuk! Hierna zijn we gaan lunchen bij 'Mango Joe'. Jerry koos voor een Fajita chicken sandwich, Michelle en ik voor een clubsandwich met aardappelsalade en Joshua nam een hotdog. Als toetje hadden we hele lekkere verse aardbeien. Met een volle buik zijn we verder gegaan naar het Stingray bassin. We hadden geluk want het was net voedertijd. We hebben een bakje met visjes gekocht zodat de kinderen de stingrays konden voeren. Dat was leuk, maar toch ook wel een beetje eng. Je moest de vis tussen je vingers onder water houden. De stingrays zwommen er dan overheen en zogen de vis dan weg als een soort stofzuiger. Er was ook een bassin met zeesterren die je mocht oppakken om ze eens goed te bekijken. Inmiddels was het tijd geworden voor de Sea lion en otter show. Dit is een erg grappige show met in de hoofdrol een zeeleeuw, wat ottertjes en een reusachtige walrus. Deze show was anders dan die in Orlando, dus dat vonden we wel leuk. Ook de 4D film 'R.L. Stines Haunted Lighthouse' was voor ons nieuw. Dit is een leuke  film met extra speciale effecten zoals bewegend stoelen en af en toe kreeg je flinke druppels water over je heen.

Orca Shamu Cirque de la mer
Michelle & Joshua genieten van de zon De attractie Journey to Atlantis

Inmiddels was het erg warm geworden, en ondanks het feit dat we ons vanmorgen goed ingesmeerd hadden, merkten we dat we toch wel een beetje verbrand waren. Het was ons al opgevallen dat er in de Stadiums helemaal geen schaduw te vinden was, waardoor je toch wel erg lang in de brandende zon zit. Bij de attractie 'Wild Artic' bedroeg de wachttijd ook maar 5 minuten. Dit is een grote simulator helicopter die je naar Antartica brengt. De laatste attractie die we vandaag heel erg graag wilden doen was 'Journey to Atlantis'. Dit is een combinatie van een waterbaan en een achtbaan. Helaas was hier de wachttijd meer dan een uur en daar hadden mijn voeten helemaal geen zin in. Jerry is samen met de kinderen in de rij gaan staan en ik heb heerlijk op een bankje naar de voorbijkomende mensen zitten kijken. We hebben tenslotte nog wat gewinkeld waarbij Michelle een leuk short van Billabong heeft gescoord, en Jerry een bermuda. Om 7 uur zijn we weer naar ons hotel gereden. De kinderen hebben even gespeeld met hun Nintendo DS, en ik heb ondertussen al wat aan dit verslag gewerkt en mijn email gecheckt. Om half 9 zijn we gaan eten in het restaurant van ons hotel. Jerry heeft een heerlijke Mexicaanse maaltijd gegeten, Michelle had een vegetarische pizza, Joshua had gekozen voor de spareribs en ik voor de New York steak met een salade. Net als gisteren was het eten weer erg lekker. Morgen willen we bijtijds vertrekken voor onze rit naar Blythe, via het Joshua Tree National Park. We gaan dus op tijd slapen.

Klik hier voor de foto's